0%

Povestea identității de brand a Băncii Transilvania. De la sigla medievală, la sigla cu farmec românesc

15 septembrie 2020 Autor Laura Petrehuș Timp de citire 7:00 minute

În istoria sa de 26 de ani, identitatea de brand a Băncii Transilvania a cunoscut trei momente esențiale: lansarea în 1994, rebrandingul din anul 2003 și cel din 2016. Câteva povești nespuse până acum, de la persoane și echipe direct implicate în momentele esențiale ale stilizării identității de brand Banca Transilvania.


1994: Prima siglă a Băncii Transilvania: concept medieval, care vorbea despre Transilvania și lupta pentru afirmare a BT

După înființarea Băncii Transilvania în Cluj-Napoca, alegerea unei sigle s-a numărat printre priorități, așa încât fondatorii și-au dorit ca ideea antreprenorială să prindă contur cât mai repede. Fondatorii au căutat o persoană cu talent, care să deseneze sigla cât mai sugestiv: să fie despre Transilvania, locul de naștere al băncii, precum și despre planul de creștere în respectiva zonă, cu care se identifică din punctul de vedere al valorilor și chiar al numelui.

Din recomandare în recomandare, s-a ajuns la arhitecta clujeancă Ioana Avram și care ne-a povestit, cu drag, despre etapa de început a siglei Banca Transilvania:

Îmi amintesc de faptul că am desenat sigla în funcție de sugestiile top managementului de atunci a băncii. Variante au fost mai multe, unele chiar mai complexe ca design. Realizarea conceptului și alegerea au durat cam o lună. A fost aleasă sigla care redă cel mai sugestiv încărcătura istorică legată de Transilvania. Scrisul, halebardele și scutul din logo – toate, elemente războinice, de influență medievală, specifice zonei Transilvaniei și evoluției sale istorice – simbolizau lupta pentru afirmare a BT, care avea să urmeze imediat după lansare, dar și tenacitatea celor care se alăturau acestei lupte.

Primele culori ale băncii au fost negru și galben – auriu. Ioana Avram își amintește, de asemenea:

Culorile nu au fost greu de ales, mai ales că pe atunci posibilitățile de tipărire și de folosire pe materiale diferite erau mai puțin permisive decât acum. Negru cu galben reprezintă dintotdeauna un contrast plăcut, dar și foarte potrivit domeniului bancar. Galbenul sugera, de fapt, aurul pe care urma să îl producă și să îl gestioneze micuța bancă de atunci, Banca Transilvania.

Această identitate de brand a însoțit Banca Transilvania timp de 9 ani.


2003: Primul rebranding BT – concept contemporan și minimalist

Primul rebranding din istoria BT a avut loc în ianuarie 2003: momentul a coincis cu o etapă nouă în istoria Băncii Transilvania. Practic, BT începea ofensiva de extindere la nivel național, iar noua imagine de brand exprima tocmai această reinventare a băncii și noua sa viziune. BT a colaborat cu o echipă internațională de arhitecți, de la compania SL & A International – România, care a propus câteva zeci de variante pentru noua siglă BT, toate păstrând ideea grafică de scut, din primul logo al băncii. Ca o curiozitate, s-au încercat versiuni cu galben și albastru, după care s-a revenit la ideea cromaticii din prima siglă a băncii, galben și negru.

O întâlnire, în Cluj-Napoca, la BT, dintre o parte din top managementul BT și reprezentanții SL & A International a dus forma finală a siglei. Schițată de reprezentanții băncii, noua siglă a fost transpusă grafic de SL & A International. Banca păstrează și acum acest manuscris.

Conceptul noii sigle BT s-a înscris într-un design contemporan și minimalist. Logo-ul a fost simplificat prin liniile folosite și prin fontul literelor. Compoziția a cuprins un detaliu de noutate, două linii orizontale – galbenă și neagră -, care semnifică, pentru bancă, continutitate, iar în design a fost un element de echilibru. își amintește Brandon Lee, Creative Director în echipa de atunci a SL & A International – România.

Realizarea siglei și a primului Concept Book al băncii a durat doar două luni și jumătate. Lansarea noii identități de brand BT a avut loc în 13 ianuarie 2003, în București, la Hotelul Hilton, în cadrul unei conferințe de presă și, ulterior, în cadrul unei întâlniri festive cu clienți și parteneri ai băncii. Agenția Victoria – București, sediul BT cu numărul 46 de atunci, a fost primul sediu al băncii inclus în noul concept de brand, concept care avea să fie replicat în toate cele peste 500 de locații deschise ulterior de bancă.


2006: Stilizarea identității de brand & manuale de identitate vizuală și verbală pentru toată familia de branduri BT

Ajustări ale identității de brand BT au fost făcute acum 10 ani, în 2006, de Grapefruit, una dintre cele mai cunoscute agenții de branding. Timp de 18 luni s-a lucrat la manualele de identitate vizuală și verbală pentru întreaga familie de branduri BT, familie care crescuse puternic în perioada respectivă.

Marius Ursache, fondator Grapefruit, ne-a comunicat următoarele, din San Francisco:

Țin minte și acum prima întâlnire cu Banca Transilvania, în Iași, în mica sală de la parterul sediului Grapefruit. Am avut grijă să invităm cele două musafire de la marketing & PR pe singurele două fotolii rotative care erau încă sigure, iar eu și colegul meu Ștefan am stat pe fotoliile cu mecanismul defect, încercând – cu succes – să ne păstrăm echilibrul timp de o jumătate de oră. Știu că ne-am uitat împreună la câteva Manuale de branding la care Grapefruit lucrase deja. După câteva săptămâni am început să lucrăm la un proiect care a devenit unul dintre cele mai complexe – dacă nu, chiar cel mai complex – proiect de branding din istoria Grapefruit: redesenare, finetuning a identității Banca Transilvania și crarea unui set de manuale de identitate cu toate aplicațiile de identitate vizuală și verbală, nu doar pentru bancă, ci și pentru toate sub-brandurile sale, iar câteva dintre acestea ar fi: BT Café, BT Tennis Cup, Academia BT, Crosul BT, BT Golf Cup, BT Leasing, BT Asset Management etc.

Marius Ursache (tuning logo, desenat font nou, linii generale design), Adrian Mititelu (design materiale), Iulian Avasiloaia (design materiale) și Gabriel Pogor (design manual de identitate) au format echipa care și-a adus contribuția la această etapă din istoria siglei BT.

Acum, îmi dau seama că a rămas în urmă nu doar un proiect foarte fain, ci și prietenii cu niște oameni speciali, care au pus suflet în proiect a adăugat Marius Ursache.

Al doilea logo BT a făcut parte din povestea Băncii Transilvania timp de 13 ani: o perioadă de succes, în care BT a devenit una dintre cele mai mari bănci din România – și chiar din Europa - și s-a dezvoltat ca grup financiar.


2016: Al doilea rebranding BT – concept modern, cu accent pe naționalitatea băncii și a valorilor românești

Anul 2015 a adus ideea celui de-al doilea rebranding BT, Banca Transilvania fiind într-o nouă etapă de dezvoltare, de maturizare, care susține cu respect, pasiune și idei noi spiritul antreprenorial românesc.

Aproape un an a durat parcurgerea etapelor până la propunerea noii identități de brand BT: audit, redesenare, strategie de brand și de comunicare, respectiv lansarea în 15 septembrie 2016. Proiectul de rebranding a fost realizat în colaborare cu Brandient, companie românească dedicată consultanței în strategie și design de brand.

Noua etapă în designul identității de brand pune accent pe "naționalitatea" băncii și pe valorile românești, printre care se numără și spiritul antreprenorial. Noua siglă vine, mai mult că oricând, cu o paletă bogată de culori - galben, roșu și albastru - care reprezintă, de acum încolo, noul limbaj vizual al Băncii Transilvania. BT a păstrat elementele care i-au adus până acum vizibilitate, favorabilitate și simpatie: scutul - că element grafic și galbenul BT. De asemenea, poziționarea băncii a rămas Banca Oamenilor Întreprinzători: 1 din 3 antreprenori care încep o afacere, aleg BT.

Aceasta este povestea identității de brand a Băncii Transilvania. La început, cu farmec medieval, iar ulterior stilizat și vorbind despre naționalitatea băncii și valorile naționale. Indiferent de logo, BT a păstrat scutul de-a lungul anilor, ca simbol al apărării valorilor în care crede și pe care le apară.

Ți-a plăcut acest articol?
60
8

Abonează-te la newsletter

Și afli primul noutățile de pe
Newsroom & Blogul BT.

Te poți dezabona oricând dorești, vezi detalii.

Încă puțin

Tocmai am trimis un e-mail către tine. Confirmă abonarea prin click pe linkul din e-mail.

Încă puțin

Tocmai am trimis un e-mail către tine. Confirmă abonarea prin click pe linkul din email.

Descarcă BT Pay

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă BT Pay

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă BT Pay

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă NeoBT

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă NeoBT

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă NeoBT

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă BT24

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă BT24

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.