Ai ajuns la finalul rezultatelor
Nu s-au gasit rezultate
0%

Economia circulară

20 august 2025 Timp de citire 4:00 minute

În era actuală a urgenței climatice, a degradării mediului și a tranziției economice, conceptul de economie circulară a apărut nu doar ca un imperativ ecologic, ci și ca o strategie financiară solidă.

De la producători și consumatori, până la investitori și companii deopotrivă, toți sunt parte dintr-un nou ecosistem economic, care renunță la modelul liniar „extrage–folosește–aruncă” și îmbrățișează circularitatea. Este o mutare care nu doar salvează mediul, ci optimizează costuri, reduce riscuri și creează oportunități de business scalabile și sustenabile. Bun venit în era economiei circulare.

DIFERENȚELE ESENȚIALE  

În modelul de economie liniară, ambalajele au un design care încorporează risipa. Să luăm un pachet de chips-uri, de exemplu. Aceste ambalaje din plastic sunt realizate din cele mai ieftine materiale, care nu pot fi reutilizate, reciclate sau compostate, deci se transformă rapid în deșeuri.

Chiar dacă uneori pare că risipa este inevitabilă, în anumite situații deșeurile sunt, de fapt, rezultatul alegerilor de design. Așa au apărut primele ambalaje realizate din alge marine, tacâmurile din semințe care pot fi consumate sau bule de apă pentru maratoane. Check out Notpla.

ECONOMIA CIRCULARĂ: GENERATOR DE VALOARE  

Vedem un nou model economic bazat pe păstrarea resurselor cât mai mult timp posibil în lanțul economic, reducând deșeurile și impactul asupra mediului. În loc să se bazeze pe ciclul de viață încărcat de deșeuri al economiei liniare, abordarea circulară se concentrează pe trei principii-cheie:

Acest model regândește în mod fundamental modul în care sunt concepute produsele, cum sunt furnizate serviciile și cum sunt gestionate deșeurile. Scopul este de a crea sisteme în care produsele și resursele circulă continuu prin reutilizare, reparare, refabricare și reciclare.


DE CE CONTEAZĂ FINANCIAR?  

Pentru companii și investitori, economia circulară nu este doar „nice to have”. Este o strategie de reziliență economică în fața:

  • Costurilor tot mai mari ale materiilor prime, date de penuria de resurse.
  • Riscurilor climatice sistemice acutizate de poluare

Presiunii reglementărilor și a societății civile care sancționează mult mai grav abaterile


🔎 De exemplu, Uniunea Europeană a stabilit obiectivul ca toate ambalajele din plastic să fie reutilizabile sau reciclabile până în 2030. Cine inovează câștigă; cine rămâne în urmă... plătește.


CIRCULARITATEA SE TRANSFORMĂ ÎN OPORTUNITATE FINANCIARĂ

Tranziția către o economie circulară nu este doar o strategie de atenuare a riscurilor - este o oportunitate de creștere.

  • Reducerea emisiilor de carbon: Conform estimărilor, aplicarea strategiilor economiei circulare în cinci domenii-cheie: ciment, aluminiu, oțel, materiale plastice și alimente, ar putea elimina aproape 50% din emisiile globale asociate producției.

  • Rezistență la șocuri: Companiile care adoptă reutilizarea, upcycling-ul și sistemele cu circuit închis sunt mai rezistente la șocurile lanțului de aprovizionare și la volatilitatea prețurilor resurselor.

  • Inovațiile: Inovațiile în reciclare, upcycling și biotehnologie devin magnet pentru investiții. Modelele tradiționale bazate pe risipă vor fi tot mai puțin viabile.

  • Modele noi de afaceri: Business-uri circulare, precum ar fi produsul ca serviciu, refabricarea și logistica inversă atrag din ce în ce mai mult interesul investitorilor.


ECONOMIA CIRCULARĂ ESTE AICI SĂ RĂMÂNĂ

Cadrele multilaterale și inițiativele de finanțare durabilă aliniază interesele investitorilor la obiectivele de mediu, creând un peisaj favorabil pentru soluțiile economiei circulare. Aceste politici împing companiile să își reevalueze lanțurile de aprovizionare, utilizarea resurselor și producția de deșeuri.

Astfel, economia circulară reprezintă o schimbare profundă, nu numai în modul în care gestionăm resursele, ci și în modul în care generăm și protejăm valoarea economică.

În alte cuvinte, nu mai discutăm de mult timp despre un trend ecologic, ci analizăm o strategie de business care aliniază reziliența ecologică cu oportunitățile economice, permițând companiilor și investitorilor să facă bine făcând bine.

Ți-a plăcut acest articol?

Alte articole

06 AUGUST 2025

30 IULIE 2025

Abonează-te la newsletter

Și afli primul noutățile de pe
Newsroom & Blogul BT.

Te poți dezabona oricând dorești, vezi detalii.

Încă puțin

Tocmai am trimis un e-mail către tine. Confirmă abonarea prin click pe linkul din e-mail.

Încă puțin

Tocmai am trimis un e-mail către tine. Confirmă abonarea prin click pe linkul din email.

Descarcă BT Pay

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă BT Pay

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă BT Pay

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă NeoBT

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă NeoBT

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă NeoBT

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă BT24

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.

Descarcă BT24

Scanează codul cu telefonul mobil, în funcție de sistemul telefonului tău.